کولپوسکوپی

کولپوسکوپی چیست ؟

کولپوسکوپی روشی است برای بررسی دقیق تر دهانه رحم  و واژن که با ابزاری به نام میکروسکوپ انجام می شود.

برای انجام کولپوسکوپی متخصص زنان دهانه رحم شما را زیر دستگاهی به نام میکروسکوپ نگاه می کند و با این وسیله می تواند با جزئیات بیشتر و ظریف تر به بررسی دقیق تر دهانه رحم بپردازد و نمونه برداری دقیق تری از مناطق مشکوک به عمل بیاورد و سپس این نمونه را به آزمایشگاه بفرستد. با کمک پاپ اسمیر می توانیم ضایعات سرطانی و پیش سرطانی دهانه رحم را کشف کنیم که بیمار شانس زیادی برای درمان دارد .

اگر تست غیر طبیعی داریم چکار باید انجام دهیم ؟

شما باید بدانید که جواب پاپ اسمیر غیر طبیعی خیلی شایع است و اغلب خانم هایی که پاپ غیر طبیعی دارند سرطان دهانه رحم ندارند در این موارد معمولاً پزشک شما برای پیگیری تست دیگری انجام می دهد تا مطمئن شود بسته به زمان تست ممکن است نیاز به انجام اچ پی وی تست باشد که در این تست بررسی می شود که آیا عفونت با ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی که ایجاد سرطان دهانه رحم وجود دارد یا خیر ؟ ممکن است توصیه کند که پاپ اسمیر تکرار شود و یا ممکن است به شما توصیه کند که تست دیگری به نام کولپوسکوپی انجام دهید.

کولپوسکوپی

در چه زمانی کولپوسکوپی لازم است ؟

• نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد
  • بعد از نزدیک خونریزی وجود داشته باشد
  • در رحم و دهانه رحم رشد غیر طبیعی مشاهده شود.
  • مناسب برای تشخیص سلول های غیر طبیعی در واژن
  • تشخیص زگیل تناسلی

آمادگی لازم قبل از کولپوسکوپی

• در صورت باردار بودن و یا مشکوک به باردار بودن پزشک خود را در جریان قرار دهید .
  • انجام تست کولپوسکوپی نباید در دورانی قاعدگی خصوصاً زمانی که خونریزی شدید است انجام شود .
  • رابطه ی جنسی از ۴۸ ساعت قبل از کولپوسکوپی ممنوع است.
  • برای راحت انجام دادن تست بهتر است مثانه و روده را خارج کنید.

عوارض کولپوسکوپی

برخی از عوارض های نادر عبارتند از :

• خونریزی شدید بعد از کولپوسکوپی
  • تب و لرز
  • عفونت و یا داشتن برخی از ترشحات بد بو و زرد رنگ
  • درد لگن

در صورت داشتن هر کونه از علائم ذکر شده سریعاً پزشک خود را در جریان قرار دهید .

انجام کولپوسکوپی درد دارد ؟

یک روش بدون درد است که حدود ۲۰ دقیقه زمان می برد .

هزینه کولپوسکوپی

هزینه ی انجام کولپوسکوپی با توجه به تجربه و شرایط پزشک متفاوت است شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت با مطب دکتر شهناز امینی تماس حاصل کنید.

دیگر اقدامات درمانی که در مطب دکتر شهناز امینی انجام می شود عبارتست از :

هیستروسکوپی

هیسترکتومی