هیستروسکوپی

هیستروسکوپی، روشی است که در تشخیص و درمان مشکلات رحم کاربرد دارد. در این روش، هیستروسکوپ –ابزاری باریک و ظریف به همراه دوربین متصل به آن- از راه واژن وارد رحم می شود، تا تصاویری از این ناحیه در اختیار پزشک قرار بگیرد.

• بعد از انجام هیستروسکوپی، فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود می باشد.
  • هیستروسکوپی، روشی است ایمن با کمترین میزان عوارض.
  • امکان انجام هیستروسکوپی در خانم هایی که در سیکل قاعدگی هستند، وجود ندارد.

هدف از انجام هیستروسکوپی، بررسی اختلالات و مشکلات موجود در رحم می باشد، که به دو صورت تشخیصی و درمانی انجام می شود.

هیستروسکوپی تشخیصی

از جمله دلایل انجام هیستروسکوپی تشخیصی عبارت است از:

–         خونریزی غیر طبیعی که به معنای سیکل قاعدگی شدید و یا طولانی تر از حالت طبیعی می باشد

–         تشخیص علت سقط جنین های مکرر

–         تشخیص پولیپ و فیبروم، توده های غیر سرطانی در رحم

–         بررسی علت ناباروری در خانم ها

–         بررسی علت دردهای لگنی

هیستروسکوپی جراحی

لیز چسبندگی ها ، استریلیزاسیون ، بریدن سپتوم رحمی ، رزکشن میوم ها و تخریب اندومتر از طریق تبخیر لیزری یا رزکشن رادیوفرکوئنسی ، خشک کردن یا تبخیر و همچنین خارج کردن اجسام خارجی یا قرار دادن وسایل مسدود کننده در لوله ها جهت استریلیزاسیون را می توان با هیستروسکوپی انجام داد.

سپتوم ها

برش سپتوم رحمی با هیستروسکوپی پیامد باروری را به میزان قابل مقایسه با متروپلاستی شکمی و با عوارض و هزینه ی کمتر بهبود می بخشد .

پولیپ های اندومتر

هر چند پولیپ های اندومتر با کورتاژ خارج می شوند اما اغلب آنها باقی می مانند .بنابراین پولیپ های شناخته شده یا مشکوک اندومتر از طریق هیستروسکوپی به طور موفقیت آمیزتری درمان می شوند.

لیومیوم ها

در بیماران دارای میوم های با سایز ۵ cm یا کمتر و کاملاً داخل حفره ی رحم اکسیزیون میوم قابل انجام و در بیشتر موارد نسبتاً آسان است.در حالی که در ضایعات بزرگ نوع دو انجام یک رویکرد شکمی با لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی ضرورت می یابد.

خونریزی قاعدگی شدید

خونریزی قاعدگی شدید را که به درمان های طبی پاسخ نمی دهند در صورت عدم تمایل بیمار به باروری در آینده می توان با تخریب اندومتریال رزکشن یا تبخیر درمان نمود.

استریلیزاسیون

استریلیزاسیون را می توان تحت هدایت هیستروسکوپی و بدون ورود به حفره ی صفاق انجام داد.

چسبندگی داخل رحم

این چسبندگی ها ممکن است در هیستروگرام یا سونوهیستروگرام شناسایی شوند اما با هیستروسکوپی تشخیصی به بهترین نحو قابل رویت می باشند .

هیستروسکوپی درمانی

هیستروسکوپی درمانی در موارد زیر تجویز می شود:

–         رفع چسبندگی رحم

–         برداشتن پولیپ و فیبروم

–         بیوپسی از بافت

پیش از انجام هیستروسکوپی، بایستی تست بارداری از خانم ها گرفته شود، و معمولا توصیه می شود از روش های پیشگیری استفاده شود. چرا که انجام این روش در خانم های باردار مجاز نمی باشد.

هیستروسکوپی بسته به وضعیت فرد، تحت بی هوشی عمومی و یا موضعی انجام می شود تا فرد متوجه درد نشود.

روند انجام هیستروسکوپی

جهت انجام هیستروسکوپی، ابتدا اسپکولوم وارد واژن می شود تا این ناحیه باز بماند و امکان مشاهده قسمت های داخلی رحم برای پزشک فراهم شود. مایع و یا گاز کربن دی اکسید از طریق هیستروسکوپ وارد رحم خواهد شد. میزان مایع، در حین تست کنترل می شود.

هیستروسکوپی

همزمان با حرکت هیستروسکوپ در داخل رحم، تصاویری از لوله های فالوپ گرفته و بر روی صفحه نمایش نشان داده خواهد شد.

در هیستروسکوپی تشخیصی، پزشک با بررسی تصاویر به تشخیص اختلال می پردازد، در هیستروسکوپی درمانی، پزشک با استفاده از هیستروسکوپ، نسبت به برداشتن پولیپ و فیبروم اقدام می کند.

هیستروسکوپی روشی است بدون درد، اما ممکن است برخی بیماران حین انجام این روش متوجه کشیدگی و یا گرفتگی شوند.

دوره نقاهت و بهبودی

بعد از انجام هیستروسکوپی، فرد مشکلی در انجام کارهای روزانه و روتین خود نخواهد داشت.

احتمال مشاهده مقدار جزئی خونریزی و یا لک، بعد از هیستروسکوپی وجود دارد. در برخی موارد، افراد دردی مانند درد قاعدگی را تجربه خواهند کرد.

بهتر است به مدت یک هفته و تا زمان اطمینان از قطع خونریزی، از برقراری رابطه جنسی خودداری شود تا احتمال بروز عفونت نیز به حداقل برسد.