لاپاراسکوپی آندومتریوز

آیا شما هم با بیماری آندومتریوز آشنایی دارید؟آیا شما هم قصد انجام لاپاراسکوپی برای درمان بیماری آندومتریوز را دارید؟
در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیماری آندومتریوز و درمان آن آشنا شوید.

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک بیماری رایج در زنان است که به علت رشد رحم در خارج از رحم ایجاد می شود که می تواند در قسمت روده و تخمدان ها باشد و احتمال دارد منجر به بروز مشکلات کلیوی شود.درمان اصلی بیماری آندومتریوز، انجام عمل لاپاراسکوپی می باشد.از تجویز دارو نیز برای کاهش عوارض و درد استفاده می شود. این ضایعات احتمال دارد که با گذشت زمان بدخیم تر شود.ضایعاتی که روی رباط ها است باید برداشته شود و حتما باید در این بیماری توجه داشته باشید که درمان آن به موقع انجام شود تا تبدیل به مورد بدخیم نشود.برای تشخیص این بیماری علاوه بر سونوگرافی باید معاینه نیز انجام شود.

علائم آندومتریوز

• دردهای شدید قاعدگی
• دردهای شکم و مثانه در هنگام قاعدگی
• درد لگنی در هنگام نزدیکی یا قاعدگی

آیا بیماری آندومتریوز منجر به ناباروری در زنان می شود؟

از هر ۱۰ زنی که در سنین بارداری هستند ۱ زن به این بیماری دچار می شود .اگر بافت هایی که قرار است داخل رحم رشد کنند در قسمت تخمدان ها و دیواره لگن و شکم رشد کنند به آن آندومتریوز گفته می شود که باعث درد شدید و ناباروری می شود.در نزدیکی رحم تخمدان ها قرار دارند که هر ماه،در دوره پریود یک تخمک آزاد می شود و اگر اسپرم به تخمک برسد، لقاح انجام می شود و این جنین به طور معمول داخل رحم می رود. این بیماری به دلیل چسبندگی هایی که ایجاد می کند، مانع از انتقال جنین به رحم می شود و این بیماری همچنین می تواند به تخمدان ها صدمه بزند و در برخی موارد احتمال دارد این بیماری هیچ گونه دردی نداشته باشد.بیماری آندومتریوز بیشتر زمینه ژنتیکی دارد ولی با تشدید عوامل بیرونی ممکن است تشدید شود.این بیماری با هر دوره پریود می تواند شروع شود و با هر بار پریود شدن وخیم تر می شود.خونریزی دوران پریود ممکن است منجر به چسبندگی لگن و کیست های تخمدان ونازایی شود.

دکتر شهناز امینی جراح ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی ، لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان است شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره ۸۸۸۸۴۰۵۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید و یا می توانید از طریق صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی روش جدید جراحی می باشد که بوسیله دوربین و ابزار ها وارد شکم می شود و تصاویر عمل، روی مانیتور نمایش داده می شود و برای رفع چسبندگی رحم، درمان بیماری آندومتریوز انجام می شود.

لاپاراسکوپی آندومتریوز

لاپاراسکوپی آندومتریوز، با بیهوشی انجام می شود. در مراحل انجام عمل از قسمت هایی که دچار مشکل باشد نمونه برداشت می شود .این نمونه ها را مورد آزمایش قرار می دهند. با لاپاراسکوپی باید تمام ضایعات آن خارج شود تا از عود بیماری جلوگیری شود. جراح در این روش برش کوچکی ایجاد می کند تا این ایزار را وارد شکم کند. متخصص زنان این عمل را انجام می دهد. جراحی لاپاراسکوپی در حدود نیم ساعت انجام می شود.

مزایای لاپاراسکوپی

• بالا رفتن دقت عمل
• عوارض کمتر
• چسبندگی بعد از عمل کمتر است.
• بهبود سریع تر بیمار

اگر در هنگام پریودهای خود دردهای شدید دارید بهتر است به متخصص زنان، شهناز امینی مراجعه فرمایید.

2 × پنج =