زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از شایع ترین ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV  است که از طریق تماس جنسی به فرد منتقل پیدا می کند همچنین در طول رابطه جنسی می تواند از طریق دهانی از طریق فرد بیمار به فرد سالم انتقال پیدا کند که به صورت برجستگی هایی در ناحیه تناسلی خود را نشان می دهد.

علت مبتلا شدن به زگیل تناسلی

علت مبتلا شدن به ویروس زگیل تناسلی ناآگاهی است و اکثر افراد نمی دانند چگونه باید خود را از این بیماری حفاظت کنند.

علائم زگیل تناسلی

در صورتی که ظاهری نباشد معمولاً هیچ گونه علامتی ندارد  اما در صورتی که پیشرفته باشد و منجر به سرطان رحم شود  دچار علائم زیر می باشد

• ترشحات بد بو
  • نامنظمی پریود
  • تورم در پاها
  • دردهای مزمن در ناحیه لگن و پشت

پیشگیری از زگیل تناسلی

مهمترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی  واکسن است. واکسیناسیون بهتر است در سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی انجام شود اما اگر شخصی واکسن نزده است می تواند تا سن ۳۹ سالگی این واکسن را تزریق کند حتی بعد از این سن هم می توان تزریق انجام داد اما کارایی آن کمی پایین می آید.

هزینه واکسن زگیل تناسلی

برند های مختلفی این واکسن را تولید می کنند که متاسفانه تحت پوشش بیمه نیستند ، یعنی هر واکسن حدود ۴۰۰۰۰۰ هزار تومان است که لازم است ۳ دوره این واکسن تزریق شود بعد ازتزریق ، دوز دوم ۲ ماه بعد و در آخر ۶ ماه بعد این واکسن باید تزریق شود.در صورتی که این واکسن را تزریق نکرده اید بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید و با معاینه واژینال و انجام تست پاپ اسمیر از سلامت خود مطمئن شوید.

اهمیت تست پاپ اسمیر در زگیل تناسلی

همه ی خانم های جوانی که ازدواج کرده اند لازم است هر ۲ سال یک بار تست پاپ اسمیر که تست سرطان دهانه ی رحم است انجام دهند .بیماری های رحم ، تخمدان ها و بیماری دهانه رحم متاسفانه شیوع خیلی زیادی در جامعه ی ما دارد و بیشتر علتش ناآگاهی است .

متاسفانه افراد نمی دانند که این بیماری می تواند از طریق مقاربت از فردی به فرد دیگری انتقال پیدا کند و هیچگونه حفاظت کاملی در مقابل آن ندارند.

درمان زگیل تناسلی

در صورتی که به خوبی بتوانیم مشاهده کنیم می توانیم کرایو کنیم یعنی فریز انجام دهیم  و یا استفاده از محلول هایی که در صورت نیاز به بیمار تجویز می شود با انجام این روش ها علائم بیرونی بیمار به طور کامل رفع می شود و بیمار دیگر چیزی را در ظاهر مشاهده نمی کند.اما ممکن است تمام واژن و دهانه رحم مبتلا به زگیل تناسلی باشد اما رویت نشود و یا حتی ممکن است این ویروس به صورت نهفته باشد مانند بقیه ویروس ها ( ویروس های نهفته امکان دارد در بدن باقی بمانند و در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی بیرون بریزند) .بیماری که مبتلا به زگیل تناسلی می شود تا پایان عمر مبتلا به این ویروس خواهد بود و به عنوان ناقل بیماری را منتقل می کند.

آیا زگیل تناسلی بعد از درمان عود می کند؟

اگر درست درمان شود عود نمی کند از آن جایی که زگیل تناسلی آلوده کننده است اگر حرارت به آن بخورد باعث آلوده شدن می شود بهترین درمان  زگیل تناسلی همان طور که گفته شد سرما درمانی است.

آیا شخصی که مبتلا به زگیل تناسلی شده واکسن برایش موثر است  ؟

خیر به هیچ عنوان تاثیری نخواهد داشت.

آیا زگیل تناسلی از طریق لباس زیر ، قاشق ، شانه ، لیوان منتقل می شود؟

زگیل تناسلی از طریق لباسی زیر ، وسایل شخصی ، معاشرت و روبوسی تحت هیچ عنوان منتقل نمی شود .

آیا استفاده از کاندوم در تماس جنسی می تواند مفید باشد؟

بیشتر بیماری های مقاربتی از طریق کاندوم پیشگیری می شوند حتی بیماری هایی مانند هپاتیت ، ایدز .تنها بیماری که کاندوم در مقابلش هیچ کارایی ندارد زگیل تناسلی است و متاسفانه در جامعه ی ما خیلی شیوع پیدا کرده است .

آیا زگیل تناسلی به جنین منتقل می شود ؟

افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند می توانند باردار شوند و به هیچ عنوان به جنین انتقال پیدا نخواهد کرد پس از زایمان به فرزندشان مبتلا نخواهد شد .

آیا زگیل تناسلی مبتلا به سرطان می شود ؟

بایدگفت که این طور نیست فقط نوع خاصی از ویروس HPV است که در بدن ما و با گذر زمان ممکن است سرطان ایجاد کند و این طور نیست که شخصی که مبتلا به زگیل تناسلی شود حتماً سرطان بگیرد.

توصیه مهم

• بهتر است خانم های جوان قبل مبتلا شدن به زگیل تناسلی به متخصص زنان مراجعه کنند و از این نوع بیماری پیشگیری کنند .
  • در صورتی که فردی مبتلا به این بیماری شده بهتر است شریک جنسیش را در جریان قرار دهد.
  • فرد مبتلا شده می تواند به متخصص زنان مراجعه کند و به درمان بپردازد و جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت .