زایمان سزارین

زایمان سزارین، نوعی از زایمان است که در آن کودک از طریق جراحی و برش ایجاد شده در شکم و رحم مادر به دنیا می آید. این نوع زایمان، معمولا پیش از هفته سی و نه بارداری ممنوع انجام نمی شود، به همین خاطر جنین به اندازه کافی رشد کرده است. با این وجود، در صورت بروز برخی عوارض و مشکلات، امکان انجام سزارین پیش از این زمان و به صورت اورژانسی وجود دارد.

دلایل انجام زایمان سزارین

زایمان سزارین، عمدتا زمانی انجام می شود که امکان انجام زایمان طبیعی وجود نداشته باشد، و یا این که سلامت مادر و جنین در خطر باشد. برخی دلایل انجام زایمان سزارین عبارت است از:

عدم رشد کامل جنین

بزرگ بودن سر جنین

فشار خون بالای مادر و یا ابتلای مادر به بیماری های قلبی

ابتلای مادر به هرپس تناسلی که احتمال انتقال این ویروس به جنین در زایمان طبیعی وجود دارد

سابقه انجام زایمان سزارین

عدم رسیدن اکسیژن کافی به جنین

آمادگی پیش از انجام زایمان سزارین

در زایمان سزارین نیز مانند زایمان طبیعی، تمامی چکاپ ها و بررسی ها از سوی پزشک انجام خواهد شد که شامل آزمایش خون و تست هایی است که به بررسی سلامت مادر جهت انجام این نوع زایمان می پردازد.

نوع گروه خونی مادر قبل از زایمان باید مشخص شود، ممکن است در حین زایمان نیاز به انتقال خون باشد.

از آن جایی که زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی دوره نقاهت طولانی تری دارد، مادر بایستی استراحت بیشتری داشته باشد.

روند انجام زایمان سزارین

پیش از انجام جراحی، ابتدا شکم مادر تمیز می شود. دارو و مایعات مورد نیاز در طول جراحی از طریق تزریق وریدی به بدن مادر منتقل می گردد. بعد از تزریق داروی بیهوشی، ابتدا برشی در دیواره شکم، به صورت خط افقی (بالای قسمتی که موهای زائد ناحیه تناسلی رشد می کند) ایجاد می شود.

برش دیگر در ناحیه رحم (در امتداد قسمت عرضی و پایین رحم) ایجاد می شود. نوزاد از طریق برش های ایجاد شده از داخل رحم بیرون آورده می شود.

با خارج شدن نوزاد، بند ناف بریده می شود، جفت از رحم جدا، و در پایان، برش ها بخیه زده می شوند.

زایمان سزارین

اقدامات و مراقبت های بعد از زایمان سزارین

بعد از زایمان، بهتر است مادر و نوزاد چند روز در بیمارستان بستری باشند. استراحت بعد از زایمان بسیار اهمیت دارد و رعایت موارد زیر در منزل و بعد از مرخص شدن از بیمارستان توصیه می شود:

نوشیدن میزان کافی آب و مایعات

عدم برقراری رابطه جنسی با همسر به مدت شش هفته

مصرف داروهای مسکن در صورت لزوم

دوری از انجام فعالیت های سنگین بدنی و بلند کردن اجسام سنگین

داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف هر چه بیشتر میوه و سبزیحات تازه

در صورت مشاهده علائم زیر بعد از زایمان، حتما باید به پزشک مراجعه شود:

درد در سینه ها همراه با تب

ترشحات بدبو از واژن

درد به هنگام ادرار

علائمی از عفونت مانند تب بالای سی و هشت و نیم درجه، قرمزی و التهاب بخیه ها

برای مشاهده فیلم زایمان سزارین بر روی عکس زیر کلیک کنید.