تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری از اهمیت ویژگی برای مادر و جنین برخوردار است زیرا مادران با تغذیه سالم می توانند سلامت خود و فرزند خود را تضمین کنند در این مقاله می خواهیم در مورد تغذیه صحیح در دوران بارداری صحبت کنیم .

دکتر شهناز امینی جراح ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی ، لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان است شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره ۸۸۸۸۴۰۵۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید و یا می توانید از طریق صفحه اینستاگرام مارا دنبال کنید.

مصرف نان و غلات در بارداری چگونه باشد؟

انواع نان ، برنج ، ماکارونی ، رشته ، گندم ، جو و ذرت از این گروه می باشند.مقدار توصیه شده از مواد غذایی از این گروه ۱۱-۷ سهم در روز است.که هر سهم معادل یک برش نان سنگک ، تافتون یا بربری به اندازه یک کف دست یا ۴ برش نان لواش ، یک لیوان غلات پخته مانند برنج یا ماکارونی یا نصف لیوان غلات خام می باشد.

غلات منابع خوب تولید انرژی هستند و به سرعت در بدن مصرف شده و انرژی لازم را تامین می کنند همچنین غلات سبوس نگرفته سرشار از فیبر هستند.فیبر در تنظیم حرکات روده ها و پیشگیری از یبوست که در دوران بارداری شایع است نقش دارد.پروتئین ،آهن و ویتامین های گروه B از دیگر ترکیبات موجود در این گروه مواد غذایی هستند .نقش این ترکیبات در بدن ، رشد و سلامت سیستم عصبی می باشد.

به مادران باردار تو شیرده توصیه می شود:

  • از غلات پر فیبر و نان سبوس دار مانند سنگک ، تافتون و بربری استفاده کنند.همچنین می توانند از غلات حجیم شده مثل شیرینی ، گندمک به همراه شیر استفاده کنند.
  • بهتر است برنج را به همراه حبوبات مصرف کنند.
  • به طور کلی مخلوط غلات و حبوبات مانند عدس پلو ، لوبیا پلو ، عدسی با نان و خوراک لوبیا با نان ، پروتئین مطلوبی را برای بدن مادر باردار و شیرده تامین می کند.

مادران باردار و شیرده چه مقدار میوه وسبزی استفاده کنند؟

سبزی ها و میوه های خام تامین کننده ویتامین C و ویتامین A و انواع ویتامین های گروه B و مقداری آهن مورد نیاز بدن هستند هر چه یک ماده غذایی گیاهی رنگ تیره تری داشته باشد از نظر ویتامین A غنی تر است.

ویتامین هایی مانند ویتامین B و C بسیار حساس و ناپایدار هستند و عواملی مثل شست و شوی زیاد ، قرار گرفتن در معرض هوا یا نور خورشید ، پختن به مدت طولانی به خصوص در ظروف در باز و همراه آب زیاد بدون مصرف آب آن موجب به هدر رفتن آن ها می شوند.

تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

نقش ویتامین های موجود در این گروه در بدن عبارتند از :

  • افزایش مقاوت در برابر عفونت ها
  • کمک به التیام زخم ها
  • تامین سلامت چشم و بینایی
  • کمک به سوخت و ساز موارد در بدن

اصولاً مواد غذایی گیاهی خام تامین کننده ویتامین مانند ویتامین C  و ویتامین A هستند که احتمال ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی با مصرف این ویتامین ها کاهش می یابد.

آیا مصرف میوه ها برای زنان باردار و شیرده مفید هستند؟

بلی و لازم است از میوه های مختلف به طور متوسط ۳ الی ۴ سهم در روز استفاده کرد .هر سهم از میوه ها به عنوان مثال معادل : یک عدد سیب ، پرتغال یا موز متوسط ، نصف لیوان کمپوت یا میوه پخته ، ۳ عدد زردآلو ، نصف لیوان حبه انگور ، یک چهارم طالبی متوسط ، نصف لیوان آب میوه یا یک سوم لیوان آب لیمو ترش یا ۲ قاشق غذاخوری میوه خشک می باشد.

مصرف شیر و لبنیات در دوران بارداری و شیردهی مفید است؟

شیر و لبنیات از منابع کلسیم ، فسفر ، پروتئین و ویتامین های A و B بوده و شامل شیر ، پنیر ، ماست ، کشک و بستنی می باشند.

تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

مصرف گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها چگونه اند ؟

این گروه شامل انواع گوشت سفید و قرمز ، ماهی ، دل ، جگر ، تخم مرغ ، عدس ، نخود و لوبیا ، پسته ، بادام و …. می باشد .این مواد از عمده ترین منابع  تامین کننده پروتئین مورد نیاز برای جنین ، شیرخوار و مادر می باشد .علاوه بر پروتئین این گروه منابع خوبی از آهن ، روی و ویتامین های گروه B نیز هستند.نقش این ترکیبات در بدن خونسازی ، تکامل سیستم عصبی و رشد می باشد.

دیگر خدمات دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی عبارتست از :

زایمان طبیعی

لاپاراسکوپی

جراحی زیبایی واژن

درمان ناباروری

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

راه های ارتباطی

میدان آرژانتین – خیابان الوند – روبروی بیمارستان کسری – خیابان ۲۷ راشل کوری – پلاک ۱۰- طبقه همکف

۸۸۸۸۴۰۵۰(۰۲۱)

info@drshahnazamini.ir

صفحه اینستاگرام

پاسخ

19 + بیست =